Grafkapel Van Vollenhoven

Grafkapel
Grafkapel
vóór 1874

De grafkapel staat op de Algemene Begraafplaats, waarvan het oudste gedeelte in 1828 is aangelegd naar ontwerp van J.D. Zocher. De ingangspartij van de begraafplaats is een gemeentelijk monument.

Beschrijving

Het grafmonument is gebouwd vóór 1874 en opgetrokken uit gele, rode en grijze baksteen. Het rust op een podium van natuurstenen platen en is bereikbaar via een viertredige trap. Het geheel bestaat uit één bouwlaag onder zinken zadeldak, naar het voorbeeld van een Romeinse tempel, met daaronder, gedeeltelijk ter hoogte van het podium en gedeeltelijk onder het maaiveld, de kelder.

Alle vier de gevels worden op de hoeken begrensd door dubbele Ionische, van schijnrustica banden voorziene pilasters. De voorgevel (west) bezit onder meer een dubbele paneeldeur, die omgeven wordt door een boog in gele baksteen, met daartussen op regelmatige afstand vijf grotere stenen, waarvan de middelste, de sluitsteen, voorzien is van een leeuwenkop (mogelijk toegepast als symbool van de wederopstanding). De boog met de leeuwenkop rust aan beide uiteinden op een console.

Het fronton (de bekroning van de ingang) bevat in het midden een cartouche met de inscriptie: VAN VOLLENHOVEN

De zijgevels bezitten onder meer in het midden van de wand een openslaand venster voorzien van glas-in-lood.

Het interieur van de parterre wordt gevormd door een voorhal, waarvan de muren met stuc zijn bedekt, en daarachter de eigenlijke kapel, geplaatst op een vrijwel vierkante plattegrond. Op drie van de wanden zijn marmeren platen aangebracht met inscripties die de hier bijgezette overledenen gedenken.

Opschrift grafmonument

Aan de zuidzijde van de deur:

WILLEM CORNELIS
VAN VOLLENHOVEN,
GEB. 1 MAART 1808,
OVERL. 11 JUNI 1874.

WANT ALZOO LIEF HEEFT
GOD DE WERELD GEHAD,
DAT HIJ ZIJNEN EENIG GEBOREN
ZOON GEGEVEN HEEFT, OPDAT
EEN IEGELIJK, DIE IN HEM
GELOOFD, NIET VERDERVE, MAAR HET EEUWIG LEVEN HEBBE.

JOH. III:16.

Aan de noordzijde van de deur luidt de inscriptie:

MAURITS
VAN VOLLENHOVEN,
GEBOREN TE AMSTERDAM
DEN 4DEN OCTOBER 1860,
OVERLEDEN TE DRIEBERGEN
DEN 27STEN MEI 1885.

GEDENK, HEERE UWER BARM
HARTIGHEDEN EN UWER
GOEDERTIERENHEDEN, WANT
DIE ZIJN VAN EEUWIGHEID.

PS. XXV,6.

Aan de noordzijde van het venster in de achtergevel luidt de inscriptie:

JONKVROUWE
MARIA LOUISA JACOBA
CECILIA VAN DE POLL
WEDUWE MAURITS
VAN VOLLENHOVEN
GEBOREN TE HAARLEM
DEN 13DEN JUNI 1858
OVERLEDEN TE BADEN (ZW.)
DEN 12DEN FEBRUARI 1928

DEZE HEEFT GEDAAN, WAARTOE
ZIJ BIJ MACHTE WAS.

MARCUS 14

De vloer van het grafmonument bestaat uit marmeren platen, waarvan er één is voorzien van vier koperen ringen. Daarmee kan de plaat opgetild worden, zodat er een grafkist door de opening in de kelder geplaatst kan worden. De kelder is bereikbaar via een trap aan de zuidoostkant; deze wordt omgeven door een hekwerk in gietijzer voorzien van beslag. In de kelder bevinden zich de drie grafkisten van de in de parterre vernoemde personen. De wanden zijn bekleed met tegels voorzien van een eenvoudig abstract motief. Aan de west-, noord- en oostzijde is een kandelaar bevestigd, waarin een kaars geplaatst kan worden.

De grafkapel is een gaaf en zeldzaam geworden voorbeeld van een in het derde kwart van de 19de eeuw gebouwd grafmonument in neoclassicistische baksteenarchitectuur.

De grafkapel wordt gerestaureerd, lees hier het artikel in het Haarlems Dagblad van 2 september 2020.

Algemene Begraafplaats

Grafmonument Van Verschuer