Sportkantine voetbalvereniging RCH

Sportkantine Racing Club Heemstede
Sportkantine RCH
1932-1933

De sportkantine van RCH is gebouwd in opdracht van de Racing Club Heemstede. Deze vereniging, die in 1911 als Racing Club Haarlem was opgericht, speelde eerst in Velsen en later in Haarlem-Noord. De club verhuisde, wegens een tekort aan velden, naar Heemstede, waar in 1932 een nieuw sportcomplex werd geopend.

De sportkantine heeft een rechthoekige plattegrond met een bouwlaag. Het is vrijstaand gelegen te midden van de sportvelden. De strakke bouw met het dak dat fors oversteekt, is verwant aan de architectuur van Frank Loyd Wright. Het houten gebouw is gemaakt van Amerikaans grenen. Het dak heeft een flauwe helling en is bedekt met rood bitumen. Links en rechts staat op het dak een schoorsteen. De gevels zijn van donkerblauw geschilderde gerabatte delen. Een groot deel van de gevel wordt ingenomen door horizontaal gelede houten deuren en raampartijen. Aan alle zijden bevinden zich openslaande deuren.

De sportkantine van RCH cultuurhistorisch van belang omdat het de oorspronkelijke sportkantine van RCH is, en in die zin zeldzaam. Het is tevens een van de oudste sportkantines in de regio.

Het gebouw heeft ensemblewaarde door de verbondenheid met de sportvelden. Het is ook architectuurhistorisch van belang vanwege het overstekende dak, het horizontale karakter van het gebouw en de vormgeving van de raam- en deurpartijen, die naar het werk van architect Wright verwijzen.

Sportkantine voetbalvereniging RCH

Dr. A.M. Lorentz de Haas Laboratorium